14 základních zero waste tipů: jídlo a pití

Nežiju zero waste, to říkám rovnou. Do tohohle bodu polobožství jsem se ještě nedopracovala, ale víte co, člověk je člověk učenlivý a tak jsem i já za poslední měsíce učinila výrazné pokroky. A jsem na sebe pyšná. Jsou to malé krůčky, ale něco je pořád lepší než nic a jsem ochotna na sobě pracovat. Navíc jde o dosti jednoduché změny v životě, proto myslím, že stojí za to je posílat dál a doufat, že se jimi někdo inspiruje. Ve spoustě případů jde navíc nejen o způsob jak pomoci přírodě od všeho toho odpadu a chovat se etičtěji k lidem v rozvojových zemích, ale také jak ušetřit nějaké peníze a jak do sebe (či na sebe) neházet úplné sračky závadné látky.

Dneska začneme tipy na to, jak omezit odpad spojený s jídlem a pitím.

1. Obchody bezobalu se nachází téměř v každém větším městě (v Česku vím minimálně o prodejnách v Praze, Brně a Olomouci, ale jsem si jistá, že jsou i jinde). Můžete si tam zajít a do sklenic, látkových sáčků nebo krabiček si nabrat luštěniny, semínka, oříšky, sušené mléko, různé druhy mouky...


2. Ovoce a zeleninu nakupujte bez obalů a používejte látkové pytlíky. Ty se dají navíc jednoduše vyrobit ze starých závěsů a záclon (pokud žádné nemáte, v sekáči si za třicet korun můžete jedny koupit).

3. Choďte nakupovat s plátěnou taškou nebo síťovkou.
4. Pokud jste stejně jako já fanoušky mražené zeleniny (nezkazí se a můžete ji kdykoli vytáhnout a hodit ji do polévky, rizota, zeleninové směsi...), místo kupované v plastových obalech si zeleninu zamražujte doma. Ideálně už nakrájenou v menších krabkách a po jednotlivých porcích, protože by se vám z toho jinak mohla udělat velká těžko rozdělitelná hrouda.
5. Noste si všide vodu s sebou ideálně v hliníkových lahvích. Já mám jednu litrovou od Sigg a .
6. Na kafe si pořiďte keep cup.
7. Nebo si stejně jako já dělejte kafe už doma a pak si ho noste v termosce či skleněné lahvi (ty od nemléka jsou na to boží).


8. V barech, kavárnách a restauracích odmítejte slámky. (Nebo se zeptejte, jaké používají. V mém nejoblíbenějším baru mají například těstovinové).
9. Pokud rádi pijete brčkem, pořiďte si vlastní kovové nebo skleněné.


10. Noste s sebou příbor. Tak si nebudete muset brát jednorázový plastový. Já mám takovou bambusovou lžičko-vydličku a taky jednu starší plastovou, kterou ovšem hodlám používat ještě dloouho. Ale klidně poslouží i běžný kovový příbor, jen je hold malinko těžší.
11. Spousta věcí, které si kupujeme v obalech může být jednoduše vyrobena doma. Například rostlinná mléka (návod zde), musli, musli tyčinky, seitan, pampeliškový med, křížaly...
12. Místo sáčkového čaje si kupujte sypaný. K němu pak budete potřebovat sítko, ideálně kovové nebo dřevěné.
13. Svačiny, obědy a tak jídlo všeobecně si noste s sebou do školy, práce a na výlety v krabičkách. Jasně, nejlepší jsou skleněné nebo nerezové, ale pokud už, asi tak jako 99 % lidí, máte doma plastové, využijte je.
14. Taky můžete využít sklenky od marmelády, zavařenin, luštěnin, atp. Zjistila jsem, že jde o ty nejspolehlivější nádoby, ze kterých nevyteče žádná tekutina a přitom se velmi snadno umývají. Já si v nich do školy nosím smoothies, ovesné kaše, burchu...


14. Na pikniky, na vandry a tak podobně si noste nerezové nádobí (já mám hrnek a talířek z Decathlonu za pár kaček).



Mohlo by vás zajímat: NEJNOVĚJŠÍ ZERO WASTE NÁKUP

Share this:

,

CONVERSATION

4 skvělých komentářů:

  1. Fajn tipy :) Je super, že i lidé, kteří nežijí zero waste (nebo třeba se k tomu ani moc nechtějí dokopat), tak mají možnost trochu plasty omezit. Myslím, že takovýhle základ je opravdu nejlepší na začátek :)

    OdpovědětVymazat
  2. Já zero waste určitě nejsem, ale snažím se neplýtvat zbytečně ničím. Kdyby to takhle dělal každý, hned by to bylo lepší. Ale úplně nejefektivnější by pro životní prostředí bylo zrušit automobilovou a leteckou dopravu, přestat jíst maso a mít méně dětí. :D

    OdpovědětVymazat
  3. V Plzni máme taky prodejny s bezobalovýma potravinama! :) jinak se snažím odpad omezit aspoň co zatím zvládnu..koupila jsem si třeba ecoffee cup a nosím si ho i do kaváren na kafe s sebou :)) a menstruační kalíšek! ale ten je life saver nejen po ekologický stránce :D

    OdpovědětVymazat
  4. O zero waste už se zajímám skoro rok, takže tyto tipy jsou mi dobře známé a snažím se je (někdy více, někdy méně úspěšně) dodržovat. Každopádně jsem ráda za dalšího člověka, který šíří tuto myšlenku a uvědomuje si svou vlastní zodpovědnost za znečišťování životního prostředí odpadem. Plus máš k tématu pěkné fotky :)

    OdpovědětVymazat

Jsem moc ráda za všechny vaše nápady, připomínky a názory. Jen prosím slušnou formou.