Příprava na maturitu

Zdravím!

Protože už mám úspěšně odmaturováno, budu se chovat jako pán světa, co vše ví a vše zná a budu vám radit, jak na věc, chcete? Pokud maturujete příští rok, z celého srdce vám radím, začněte s přípravou už teď. Čím dřív, tím líp, znáte to. A snad se nastávajícím maturantům budou mé rady hodit. A ne, nejsou to rady "jak se učit", ale fakt rady mířené na maturitu. Pokud spíše toužíte po tom prvním zmíněném, kdysi jsem na to téma natočila video a najdete jej ZDE.



Začala bych s obecnými radami pro všechny:
- Choďte do školy. Možná to zní jako blbá rada, ale opravdu, když budete chodit na hodiny (a dávat při nich pozor), látku daleko snáze pochopíte a následně zapamatujete.
- Veďte si přehledné zápisky. Jasně, všechno se dá okopírovat od spolužáků nebo najít na netu, ale svou rukou tomu budete daleko lépe rozumět.
- Doporučuju, naberte si co možná nejvíc maturit z jazyka, protože maturita z jazyka je to absolutně nejlehčí. Skoro se na to nemusíte učit a procvičovat se to dá zábavnou formou.
- Naučte se improvizovat. To se dá procvičit třeba v debaťáku nebo dramaťáku nebo i při běžné mluvě v přáteli a u zkoušek budete za tuto vlastnost velmi vděční. Obzvlášť u slohovek, rozborů textu nebo když budete úplně v háji a nebudete si pamatovat vůbec nic.
- A taky se nezačněte dívat na nový seriál během svaťáku. Bude vám to příšerně žrát čas a myslím že se všichni známe a víme, že například jeden díl za dva dny opravdu není něco, co by se dalo zvládnout. Jo a když už jsme takhle u volného času, radši se zbavte všech přátel, mohli by vás rozptylovat a vy se přece musíte soustředit!

Já měla povinnou maturitu z češtiny a španělské literatury a jazyka (cca 120 stránek teorie, to chcete). Další dva předměty jsem si mohla vybrat jeden ze španělských (matika/ fyzika/ chemie/ zeměpis/ dějepis), vybrala jsem si matiku a do státní části jsem si mohla vybrat jazyk nebo matiku, tak jsem si vzala angličtinu. A protože seminář španělské matematiky se neotevřel (nijak překvapivě, když jsem byla jediná, kdo z ní maturoval), musela jsem si vybrat jeden navíc a tak jsem se během roku učila i maturitní otázky do ZSV, protože to byl asi nejzajímavější seminář, který se nabízel. Teď vám postupně dám rady ke každému předmětu zvlášť.


Český jazyk
Češtinu si musíme vzít všichni a proto hádám, že tyhle rady by mohly pomoci nejvíce lidem. Navíc maturita z češtiny není těžká, ostatně se stačí naučit mluvit o pár knížkách, zapamatovat si rozdíly mezi různými funkčními styly a umět trochu pracovat s textem.

- Začněte číst včas a čtěte hodně. Nechápu, jak si může vůbec někdo dovolit jít k maturitě s knížkou, kterou nečetl. Ono to pak jde totiž většinou dost dobře poznat. A nejde jen o knížky k maturitě. Když čtete cokoli, zvětšuje se váš kulturní přehled, a pak například, když čtete Percyho Jacksona, alespoň na didakťáku poznáte, že Pallas je Athéna.
- Sežeňte si již vypracované rozbory, nejlépe od chytrého kamaráda. A pak si je přepracujte. Jo, zabere to čas, ale já třeba nikde nenašla rozbor, který by splňoval vše, co požadovala naše češtinářka, a tak jsem čerpala většinou tak ze tří a samozřejmě z vlastní hlavy.
- Seznam četby si sestavte pokud možno tak, aby se vám tam nahromadily knížky, které vás bavily, bude se vám pak o nich daleko lépe mluvit. Taky doporučuju nabrat si vždy dvě knížky od jednoho autora (dvě jsou od letošního roku povoleny jako maximum), ušetří vám to práci s kulturním kontextem.
- Jaké knížky doporučuju si můžete přečíst v mých článcích ZDE, ZDE a ZDE a zanedlouho přibude další podobný.
- Používejte odborné výrazy běžně (eufemismus, metafora, oxymorón, enumerace...), je to sranda, budete si připadat děsně intelektuálně hlavně se vám pak budou lépe rozebírat texty.

Angličtina (či jiný jazyk)
- Jazyk je úžasný v tom, že, jak už jsem zmínila výše, se dá procvičovat opravdu zábavnou formou. Tedy sledováním filmů, seriálů, a videí na youtube v angličtině nebo čtením anglických článků a knížek.
- Taky se moc hodí mít přátele z jiné země, se kterými se můžete v cizím jazyce bavit, ať už naživo nebo dopisováním. A pokud žádné takové přátele nenajdete, podívejte se na Global Penfriends, je to skvělá stránka a já už si skrze ni našla spoustu kontaktů.
- TADY pak najdete docela dobře vypracovaná témata do angličtiny jako Shakespeare, USA, UK, London... a ušetří to dost práce.

Španělský jazyk a literatura, aneb předmět plný tuny teorie
Španělštiny jsem se taky docela bála, protože tam toho bylo opravdu hodně na naučení a španělské bilingvy mají pár extra mňamkózních pravidel jako psaní "comentaria", o tom se tady ale nebudu moc rozepisovat, protože by to bylo asi snad všem mým čtenářům k ničemu, kdyby to ale někoho zajímalo, jestli se tady nějaký student bilingvy najde, dejte mi vědět a ráda pomůžu.
- Pokud máte hodně látky na naučení, dobře si to rozvrhněte, třeba že si po určité období každý den přečtete jedno téma, pak si je třeba za dva týdny přečtete ještě podruhé a napotřetí už jen proletíte to nejdůležitější podtrhané. A samozřejmě, pokud vám zbude čas, můžete se tomu věnovat i důkladněji, ale on vám spíš nezbude.
- A opět- čtěte. Literatura spojená s tím, z čeho maturujete, vám pomůže si sestavit vyšší rámec a ucelenější představu učiva.
- Ani náhodou ať vás nenapadne se perfektně naučit třeba první polovinu otázek a na tu druhou se vykašlat. Kdybyste si pak vytáhli některou z těch, které jste se neučili, budete v háji.

Matika
- Moje zásadní rada u matiky zní: neberte si ji. Pokud nejste géniové, bude to pro vás utrpení. Já si myslela, že když jsem měla z matiky vždy jedničky, nebude na tom nic těžkého, ale chyba lávky, byl to ten nejtěžší předmět, který jsem si zvolila a celého půl roku jsem si vyčítala, že jsem si nevybrala zeměpis.
- Pokud si ji ale opravdu chcete vzít, nezbývá vám nic jiného, než počítat a počítat. Pořád. Jiná rada není, užijte si mučení.

Nuže hodně štěstí těm, které to čeká a mějte se krásně,
PA!

Share this:

,

CONVERSATION

9 skvělých komentářů:

  1. Perfektní článek, super nápad. Já už mám maturitu pár let za sebou, ale myslím, že někomu se rady budou v budoucnu určitě hodit. :)

    OdpovědětVymazat
  2. díky moc za odkazy na penfriendy a zpracovaná témata, to se mooc hodí!!!!!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Barunko, kdybys chtěla, pošlu ti i svoje výpisky v odrážkách nebo rozbory děl a tak :)

      Vymazat
    2. jéééééééééééé, i love you soososoososossooo much, juchuchu :D!!!

      Vymazat
  3. Taky moc moc děkuju, to se bude na příští rok určitě hodit! :)) Ale fakt netuším, jak to všechno zvládnu :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To samý co s Barčou, klidně ti pošlu výpisky :)

      Vymazat
  4. Super článek, ale vůbec jsi neudělala radost s tou matikou, já už se řadím do ročníků, které ji budou mít povinně a jedničky z ní rozhodně nedostávám, takže se mám asi na co těšit

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No, já teda dělala školní, takže nevím přesně, jak těžká je státní, ale v pohodě, nová ministrině školství to zas chce zrušit ;) :)

      Vymazat
  5. Ahoj Kláro,
    syn maturuje letos na bilingvě ze španělštiny a má stále problém s "comentarios" . Zdá se, že jsi comentaria skvěle zvládla. Děláš výuku na dálku nebo můžeš někoho doporučit?
    Jitka

    OdpovědětVymazat

Jsem moc ráda za všechny vaše nápady, připomínky a názory. Jen prosím slušnou formou.