Recept na úspěch
Nějak to tu flákám, co? Achjo, každej den jsem teď v práci a když přijdu domů, tak jen spím, ale nebojte, za chvilku se vrací kamarádka, která mě v práci zaskakuje, tak si budu moct vzít dovolenou a zase něco popřidávat. Jinak teď pořád balancuju mezi tím, že se mám perfektně a tím, že mám PEK (postmaturitní existenciální krizi) a cítím, že už nemám žádný cíl (na Masárnu mě už vzali, ze Španělska mi dají vědět až v srpnu).
Mám ale zásobu esejí z různých soutěží, kterých jsem se účastnila, tak můžu alespoň občas nějakou přidat. Tato byla na téma osobní úspěch a šlo o soutěž V Olomouckém kraji jsem doma a vždy budu. Vyhrála jsem první místo, tak třeba si na té práci najdete něco, co by se vám líbilo. Vtipné je, že když jsem tu esej psala, připadala jsem si jako největší pokrytec, neboť "úspěšná" nebyl zrovna přívlastek, který bych ke své osobě přiřadila, ale počínaje touto soutěží se mi všechno začalo tak náramně dařit, že je to až k popukání.
RECEPT NA ÚSPĚCH
Každý
touží po osobním úspěchu, ať už si to přizná či ne, ať už o tom ví nebo ne.
Většina lidí si pod pojmem osobní úspěch představí vysoké postavení a kapsy
plné peněz, pojďme se ale na toto sousloví podívat důkladněji. Už část „osobní“
předpovídá, že půjde o něco, co se u každé osoby liší a „úspěch“ znamená, že
jsme dosáhli toho, co jsme chtěli, dobrou práci, slávu, fungující rodinu, velký
okruh přátel nebo pevné zdraví. Pokud by ale všechny tyto touhy mělo shrnout
jedno slovo, bylo by to štěstí. Výše vyjmenované cíle jsou totiž také jen
prostředky a všechny směřují k jedinému, pocitu štěstí.
S receptem
na zdraví a pevné sociální vztahy je to ovšem složité, každý má jiné geny, jiný
temperament, jiné potřeby, a proto sepsat recept na nalezení ideálního partnera
nebo dlouhověkost asi neobjevíme. Je tedy třeba pokusit se zaměřit alespoň na kariérní
část našeho života. Na světě jsou dva druhy lidí: ti, kteří vědí, co milují, a
ti, kteří to nevědí. Tento návod je určen oběma.
Část
lidí dělá svou práci kvůli okolí. Protože okolí jim řeklo, že jiná práce je pro
ně podřadná, nebo naopak, že oni jsou podřadní pro jinou práci. Řeklo jim, že
nemohou popustit uzdu fantazii, jít si za svým snem. Jenže jak to pak dopadá?
Celý svět nenávidí pondělí a přitom pondělí za nic nemůže, pondělí je neškodné.
Je to nechuť k práci, která se nás ráno snaží udržet v posteli.
Hlavně
bychom tedy měli poznat sami sebe, uvědomit si, co rádi děláme, placeně či
nikoli, jaké jsou naše hodnoty a s jakým smyslem bychom měli svou práci
dělat a konečně naše zkušenosti a dovednosti, které bychom k tomu mohli
využít a které jsme již získali nebo bychom byli ochotni na nich zapracovat.
K tomu
je důležité naučit se zvládat výsměch okolí. Nevnímat jej nebo se ho naučit
odrážet a uvědomit si, že nás budou ostatní odsuzovat nehledě na to, co děláme,
a je jistě lehčí obhajovat své jednání, když mu sami věříme.
Kromě
strachu z oddání se své zálibě nás ale pronásleduje ještě jeden strach.
Strach z nepoznaného. Díky tomu nešetříme větami jako „to je ale
nemožné!“. Není. Všechny velké vynálezy se dřív zdály nemožnými a dnes je
považujeme za naprostou samozřejmost. Bývaly časy, kdy by vás lidé okamžitě
ujistili, že nic takového jako počítače, telefony, nebo dokonce elektřina není
možné a že jste blázni, pokud se budete o něco takového pokoušet. Díkybohu se
takoví blázni v každé epoše najdou a zajistí tak pokrok civilizace.
Snad
nejznámějším novodobým představitelem následování svých cílů a posouvání limitů
je Steve Jobs. Ten se angažoval hned v pěti oblastech kultury: osobních
počítačích, kresleném filmu, hudbě, telefonech a tabletech. Počátky Steveovy
dráhy technologického inovátora se datují zhruba do chvíle, kdy s přítelem
Stevem Wozniakem začali prodávat tzv. modré krabičky, které umožňovaly
telefonovat zdarma. Když poté roku 1975 přišel Woz s vynálezem počítače,
který je schopen zobrazit písmena, stlačená na klávesnici, na obrazovce,
rozhodl se Jobs začít opravdu podnikat na poli počítačové techniky a prodávat
Apple I. Ten sice zpočátku kromě jeho tvůrců nikoho příliš neoslovil, ale díky Jobsovým
řečnickým dovednostem se majitel obchodu Byte shop, Paul Terrell, rozhodl
padesát počítačů odkoupit. Od této chvíle se firmě už dařilo jen lépe a lépe.
S Applem
II se rozmohla Steveova proslulá posedlost designem. Ano, jeho láska
k designu je to, co se nakonec stalo tak typické pro jednu
z nejúspěšnějších společností současnosti. I pokud si říkáte, že se přespříliš
zaměřoval na vzhled a že to bylo zbytečné, uvědomte si, že i takový základ jako
ikony na ploše, černé písmo na bílém podkladu, lišty, okna otevírající se jedno
přes druhé a závěrem myš, kterou tohle všechno ovládáme, vznikl v Applu,
aby lahodil oku a byl „uživatelsky přátelský“. A nic takového byste před sebou
neviděli, kdyby Jobs uposlechl stížnosti svých kolegů, že mají lepší a
důležitější věci na práci a že nikdo nepotřebuje ikony, když perfektně stačí
nápisy a písmo přece nebylo vynalezeno jen tak, že lidé nejsou přeci hloupí! Čistě
mimochodem, jeden z inženýrů Applu Jobsovi oznámil, že sestavit myš, která
bude moci pohybovat kurzorem ve všech směrech, je nemožné. Následující den už
tam nepracoval. A jak už jste si jistě domysleli, taková myš sestavena byla.
Kromě
počítačů se Jobs angažoval i do filmu, konkrétně společnosti Pixar, která za
George Lucase směřovala k pomalému zániku, zatímco za Jobse získala 24
Oscarů, 6 Zlatých glóbů a 3 Grammy za filmy jako Příběh hraček, Hledá se Nemo
nebo Vzhůru do oblak a směle tak konkurovala i společnosti Walta Disney.
Ani
hudební průmysl nebyl zproštěn zásahu Steva Jobse. Díky velmi snadnému
přehrávači iPod a aplikaci iTunes opět předběhl dobu a získal si nakupující po
celém světě. Konečným triumfem byl vynález iPhonu, jenž vznikl jako hybrid
iPodu, tabletu a obyčejného telefonu. Sám Jobbs přiznal, že šlo o nejtěžší
práci, jakou s Applu prováděli, stála ale za to.
Jobs
poté sepsal šest rad tvůrčího byznysu a ty předkládal všem novinářům, když se
ho zeptali, jak to mohl všechno dokázat. Zní takto:
1. Naučte se dobře pravidla, abyste je mohli správně porušovat.
2. Tradiční postupy jsou vašim průvodcem, ne vězením.
3. Nejlepší cesta, jak dostat dobrý nápad, je mít hodně nápadů.
4. Jakmile se něco stane složitým, zjednodušte to. Když to nejde zjednodušit,
zrušte to.
5. Představivost je důležitější než vzdělání.
6. Nestyďte se za to, že jste mladí, nemáte zkušenosti a peníze. Zůstaňte
hladoví. Zůstaňte blázny.
Nesmíme
ale zapomínat, že největších úspěchů dosáhli oba Steveové za společné
spolupráce. Bez Jobse by Wozniak nejspíš nadosmrti své skvělé nápady rozdával
ostatním hackerům zdarma a Jobsovy samostatné pokusy jako Apple III se dají
zase označit jako naprostý propadák.
Jistě,
dalo by se namítnout, že ne každý koníček má takovou perspektivu jako záliba
v počítačích a marketingu a že zrovna Silicon Valley je nejlepším místem,
kde se uchytit. Co zmůže malý český člověk s obyčejnými zálibami? Hodně.
Jak se jeví vaření marmelád vedle sestavování počítačů? Možná ne tak honosně a
je pravděpodobné, že miliardáři z vás také nebudou, ale i tak si Blanka
Milfaitová splnila svůj sen a může se bezpochyby pyšnit mnoha úspěchy.
Blanka
také pracovala jako úřednice, svou práci neměla ráda, až jí jednoho dne došlo,
že ji nijak nenaplňuje a rozhodla se otevřít vlastní kavárnu. Když se kavárně dařilo
dobře, chtěla po pár letech Blanka rozšířit sortiment o domácí výrobky
(paštiky, sýry, pečivo, uzeniny, marmelády), jenže ty nebyly nikde
k sehnání. A tak objevila pověstnou díru na trhu. Pustila se tedy do ruční
výroby marmelád podle tradičních českých a později i francouzských, italských,
švýcarských, dánských či anglických receptů z kvalitních surovin. Poté se
jí podařilo vyhrát nemalé množství soutěží, mezi nimi v roce 2013 ocenění
za nejlepší marmeládu na světě, také druhé místo v soutěži Živnostník roku
2014, a letos bude Blanka náš stát reprezentovat na EXPO 2015 v Miláně.
Od
listopadu 2013 k tomu s rodinou podnikla roční cestu po třiceti osmi
zemích Evropy a Afriky, aby navařila marmelády z čerstvých exotických
surovin a vyzkoušela zase něco úplně nového, zároveň však doufá, že kdokoli si
jednu z těchto marmelád otevře, ucítí onu vůni dálek a tak se i ve zdejším
pochmurném počasí bude moct na chvíli přesunout například do prosluněné Itálie.
O tomto putování později sepsala knihu Příběh opravdové vášně, kde se snoubí
historky z cest, recepty na marmelády i lokální jídla s příběhem o
hledání sebe sama, jde tedy zároveň o pokus inspirovat lidi, kteří nejsou ve
své práci spokojení a chtěli by se věnovat něčemu jinému.
„Vždy
jsem si přála prodávat něco víc, než jen prostou skleničku s ovocem. Přála
jsem si, aby moji klienti, pokaždé, když otevřou kultovní skleničku s Mojí
dobrou marmeládou, vnímali vůni prvotřídního ovoce, barvu a chuť jižního
slunce, moji lásku k místu, kde se marmošky vaří i samotné kouzlo jeho
historie i přítomnosti, také nadšení z toho, že má práce je mi velkým
koníčkem, že je v ní kus mého umu i nemalý kus srdce…“ popisuje Blanka na
svých stránkách a jde tak vidět, že se opravdu zcela oddala tomu, co miluje, a
to ji dostalo přesně tam, kam chtěla.
Stejně
tak je poněkud scestné vymlouvat se na věk. Příkladem jsou mladí podnikatelé
z Česka či ciziny. Někteří si určitě ještě vzpomenou na příběh Tomáše
Vejmoly, který se v jedenácti letech rozhodl vydělat si na nový počítač
prodáváním křížal. Během tří měsíců si na počítač vydělal, v konečném
důsledku to ovšem nebylo třeba, protože když se o jeho příběhu dozvěděl Aleš
Zavoral, zakladatel společnosti Alza, počítač mu daroval. I tak ale chlapec
neusnul na vavřínech a svého podnikání se nevzdal.
Ze
světa pak můžeme jmenovat například Madison Robinson. Ta se v osmi letech
rozhodla, že žádné „žabky“, které jsou k sehnání v obchodech, se jí
nelíbí a tak si navrhla vlastní design s rybičkami. Její táta jí pomohl jej
přenést na pěnovou hmotu a dále si jejího snažení příliš nevšímal. Madison se
však svého nápadu nevzdala a pracovala na vylepšování žabek třeba použitím
tlustějších podrážek a LED diod.
Aby
svůj nápad dostala ven, obula si žabky do školy, domluvila se s tamním
obchodem, a když byly její spolužačky z jejich bot nadšené, dala jim
adresu onoho obchodu. Hned téhož odpoledne se Madisoniny žabky vyprodaly.
Tak
vznikla značka Flip Flops, která se může pyšnit mnoha úspěchy a zajistila
Madison i exkluzivní smlouvu s řetězcem Macy’s. V patnácti letech si
tak dívka vydělala v přepočtu dvacet milionů korun.
Pokud
ale netušíme, co je ta vášeň, která by nás měla pohltit, existuje spousta
možností, jak zvýšit pravděpodobnost pracovního úspěchu.
Hlavní
je něco dělat. Hýbat se určitým směrem. Říká se, že inspiraci se musí jít
naproti a příležitostem též. Nikdo nepřijde za námi domů, nesedne si vedle nás
na gauč a při reklamě, aby nerušil naše sledování Růžovky, nám nenabídne
dokonalou práci. Musíme sami projevit snahu něco dělat, setkávat se
s lidmi a nezůstat trčet na jednom místě.
Žijeme
ve věku informací, a proto je důležité snažit se vědět co nejvíc. Ideálním
prostředkem jsou k tomu kurzy, jazykové, barmanské, masérské… nikdy
nevíte, co vás může chytnout a jaká dovednost se vám třeba bude hodit. Je také
dobré neodmítat pracovní nabídky, i když vám připadá, že nemáte na danou pozici
dost zkušeností, nebo že se jedná o něco příliš odlišného od toho, co jste pro
sebe plánovali. Člověk, který si vyzkouší více druhů práce a pozic, je potom
schopný se lépe vcítit do role svých spolupracovníků, nadřízených i podřízených
a vidí věci v širším rámci, a to se vždy vyplatí.
Taky
bychom se neměli bránit podlehnout zvědavosti a věnovat čas i zdánlivě zbytečné
maličkosti. Roku 1957 byl vypuštěn Sputnik, ve všech zprávách se o tom mluvilo
a pro fyziky se jednalo prakticky o hotové nebe, další posun kupředu. A mezi
všemi těmito nadšenými fyziky, kteří nemohli věřit tomu, co se zrovna děje, se
najednou našel jeden, jenž se při neformálním posezení s kolegy
v kavárně zeptal, jestli už někoho napadlo družici poslouchat. Když je
přeci do vesmíru vyslán satelit vyrobený člověkem, musí vysílat nějaký signál a
pokud se zvládneme naladit na správnou frekvenci, nejspíš jej uslyšíme. Tento
nápad dostal William H. Guier. Žádný z jeho kolegů na to předtím
nepomyslel, ale všem to připadalo jako zajímavý nápad.
A
protože George C. Weiffenbach byl expertem na příjem mikrovln, přidal se ke
Guierovi a přes anténu se zesilovačem ve Weiffenbachově kanceláři po několika
hodinách signál opravdu chytili (naštěstí Sověti učinili Sputnik velmi snadno sledovatelným-
přesně 20 MHz). A protože jim to přišlo jako důležitý okamžik, rozhodli se zvuky
nahrát a přitom zapisovat časové značky ke každému pípnutí, které zaznamenají.
Všimli si totiž menších odlišností ve frekvencích a ty je přivedly na myšlenku
vypočítat rychlost. Po konzultaci s dalšími kolegy je napadlo, že by mohli
také změřit, kdy je Sputnik nejblíže jejich anténám a kdy je od nich naopak
nejdál a po třech až čtyřech týdnech se ukázalo, že zvládli zmapovat celou jeho
trajektorii.
O
něco později se jich jejich šéf Frank McClure zeptal, jestli by nebyli místo
neznámého umístění na obloze ze známého umístění na Zemi, schopni zjistit
neznámou lokaci na Zemi ze známého umístění satelitu obloze. Po chvíli
přemýšlení si Guier s Weiffenbachem uvědomili, že by to bylo dokonce lehčí.
Jejich šéf v tom viděl možnost, jak zmapovat přesnou pozici jaderných
ponorek, aby poté mohly s lepší přesností namířit na Moskvu.
A
tak se z trochy zvědavosti, malého nápadu vzniklého během obědové
přestávky, zrodila GPS.
Tento
příběh je skvělým příkladem toho, jak se jakýkoli neplánovaný nápad, pokud je
alespoň trochu inovativní, spojený s nadšením může vést k úplně novým
technologiím a ukázat nám nové směry, nad kterými by nás předtím ani nenapadlo
přemýšlet. Od chvíle zvědavosti v roce 1957 přes pomoc ve studené válce až
po hledání správné adresy v dnešní době.
Podle
slavného citátu Jima Rohna je každý člověk průměrem pěti lidí, se kterými tráví
nejvíce času. Pokud se tedy obklopíte inteligentními lidmi plnými energie a
nápadů, příznivě tak ovlivníte i vlastní smýšlení. Navíc máte daleko menší
pravděpodobnost, že budete vystaveni výsměchu, nepodložené kritice a shazování sebevědomí,
které by mohly mít na svědomí udupání vašeho nápadu do země ještě předtím, než
jej vůbec stihnete plně rozvinout. Je taky dokázáno, že na největší objevy
vědci a myslitelé nepřišli během tichého a osamělého sezení u stolu,
rozmýšlením a následným „heuréka momentem“, nýbrž konverzováním s přáteli
a vystavováním se různým podnětům nutícím k zamyšlení. V tomto
případě by se také dal jako příklad užít již výše zmíněný objev GPS.
Lidé
jsou důležití ještě k jedné věci, můžeme se od nich učit, od všech. Je
pouze potřeba rozlišit, jakým způsobem. Zatímco úspěšné lidi můžeme obdivovat,
měli bychom se také zaměřit na důvod, pro který je takto uznáváme a zhodnotit,
jak bychom se jim v této oblasti mohli přiblížit, je ale třeba nenechat se
oslnit a připustit, že i naši „hrdinové“ mají nedostatky a těch se musíme vyvarovat.
Můžeme se však učit i od neúspěšných lidí a to pak především tím, že se
vyvarujeme jejich chyb.
Náš
svět je naším zrcadlem, a proto je nutné si uvědomit, že pokud chceme dostávat,
musíme i rozdávat. I tedy zdánlivě nesouvisející přispívání na charitu může
příznivě ovlivnit náš přístup k penězům. Ty bychom se zároveň měli naučit
brát spíš jako vedlejší produkt než hlavní cíl. Peníze totiž kolují, to
znamená, že abychom je dostali, musí nám je někdo dát a lidé jsou většinou
daleko ochotnější si od vás něco koupit, investovat do vás nebo s vámi
spolupracovat, pokud z vás sálá přátelská nálada, nikoli ochota hnát se
přes mrtvoly kvůli výdělku.
A
pokud už člověk úspěchu dosáhne, neměl by usínat na vavřínech. Jak je možné, že
tolik lidí úspěch získá a poté selže? Cesta k němu totiž není pouze šipka
vedoucí vzhůru, nýbrž kruh, ze kterého člověk nikdy nesmí vystoupit. Cesta
vzhůru totiž vede přes nadšení, tvrdou práci, soustředění, tlak na sebe i
ostatní, vymýšlení skvělých nápadů a neustálé zlepšování, služby společnosti a
vytrvalost, jakmile ale jednou vrcholu dosáhneme, nemůžeme přestat. Ztratit
vášeň pro věc, nepracovat tak tvrdě, nepřicházet s novými nápady… Svět se
přece točí a stagnaci si nikdo nemůže dovolit. Pomyslet si „už jsem
v pohodě, jsem dost dobrý a už se nepotřebuju dále zlepšovat“, je
nejsnazší způsob, jak selhat.
Pokud
tedy nechcete úspěch jen získat, ale také si jej udržet, nikdy nepřestávejte
myslet na to, proč jste začali a jak těžké bylo dostat se tam, kam jste chtěli,
ať už šlo o místo na výsluní kariérního žebříčku, nebo třeba zajímavou práci
daleko od lidí.
Teda, super! Ale muselo to dát spoustu práce, vyhledat všechny ty informace a tak :)
OdpovědětVymazatJo, to dalo, dost jsem z toho šílela :D
VymazatParáda! :)
OdpovědětVymazatLucka
Jsi skvělá. Je strašně inspirativní číst práce ostatních. :)
OdpovědětVymazatKlárko, to je skvělá práce, fakt moc skvělá!
OdpovědětVymazatA děkuju vám moc, holky :)
OdpovědětVymazat