14 tipů pro lidi, kteří odchází studovat do zahraničí

Můj první článek o životě v zahraničí jsem psala po pouhém půl roce ve Španělsku. Zrovna sedím na letišti a za pár dní už začínám svůj čtvrtý rok. Říkám si tedy, že je čas na menší update. Berte to jako první ze série článků back to school (jo, začala jsem s nimi pozdě, ale takhle to mi univerzitní studenti zkrátka máme). Dnes bych ráda dala pár tipů lidem, kteří se rozhodli odejít studovat do cizí země- což může být nejlepší rozhodnutí jejich života, nebo si to taky můžou pěkně protrpět. Tak či tak, ráda bych alespoň trošku pomohla a tady máte moje rady...

  1. Byt v daném městě si najděte už s předstihem. Jsou sice země (jako Španělsko), kde seženete byt během pár dní, ale také země (jako Holandsko), kde vám to nejspíš potrvá. Bydlení si můžete najít i přes erasmus stránky na FB, ale to vám nedoporučuji, protože byty pro erasmus studenty bývají často předražené. Takže si raději najděte stránku, přes kterou si byty hledají i místní.
  2. Okamžitě po příjezdu si sežeňte mapu. Fyzickou. Na papíře. Jasně, google maps jsou fajn, ale když to vidíte hezky celistvě, začnete se sami po městě orientovat rychleji. Navíc fyzickou mapu můžete používat i když vám dojdou data.
  3. První dny se pokuste zmapovat užitečná místa poblíž vašeho bydliště: supermarkety, obchody se zdravou výživou, pekárny, copycentra, posilovny... a taky si pořádně zjistěte nejkratší cestu do školy.
  4. Záleží na zemi, ale nejspíš si také budete muset zajistit přistěhovalecké číslo (na cizinecké policii), nové telefonní číslo (protože i ten mezinárodní euro-roaming, co teď platí, má své mouchy a občas se hodí mít číslo z té země, kde trávíte většinu času), bankovní účet (nejspíš budte muset platit nájem/ školné/ nákupy... a nechávat si za každou tuhle platbu strhávat poplatek za zahraniční platbu, by se vám asi nevyplatilo).
  5. Jedna z nejužitečnějších stránek na FB je určitě Češi a Slováci v *doplňte název města/země, kam odcházíte studovat. Najdete tam lidi, kteří vám můžou pomoci, protože už ví, jak věci v dané zemi fungují, a třeba se i spřátelíte.
  6. Zajděte si na sekretariát fakulty a ujistěte se, že všechna dokumentace je v cajku. Občas i přestože jste odeslali vše, nějaký papír se mohl někde zatoulat a pak vám přijde mail "uhraďte 1000 euro, nepožádali jste si o stipendium" nebo něco na ten způsob. A to nechcete.
  7. Pokud se cítíte homesick, doporučuji sledovat české filmy a seriály. Můj nejoblíbenější je Comeback, který je navíc nahraný na youtube. Taky mám vytvořený český playlist na spotifyi, a objevila jsem, ve kterém supermarketu prodavají skoro-český chleba a české pivo.
  8. Pro komunikaci s rodinou i přáteli je tu Skype. Nevím, co bych bez něj dělala.
  9. Na facebooku si najděte společnosti, které v daném městě pořádají akce pro erasmáky. Je to nejsnazší způsob, jak si najít mezinárodní přátele.
  10. Spřátelte se s domorodci. Domorodci vědí, domorodci znají, domorodci pomůžou. A navíc jsou někdy dokonce i docela fajn.
  11. Pokud něčemu nerozumíte, ptejte se učitělů. Spolužáci jsou někdy sami zmatení a mohli by vám omylem poskytnout špatné informace. Učitelé budou navíc rádi, že se snažíte a zapamatují si vás.
  12. Pamatujte, že občas si zaplakat je normální a není za co se stydět.
  13. Když je vám smutno, předstírejte, že jste turista. Jděte se projít po městě, po památkách, pěkných kavárnách a jiných zajímavých místech. Je zvláštní, že ve chvíli, kdy člověk začne někde bydlet, stane se slepým vůči věcem, které by jako turista obdivoval.
  14. Koukejte na televizi. Je to jeden z nejsnadnějších způsobů, jak se cítit pohodlněji při používání cizího jazyka. Přece jenom, slovní zásoba, kterou se naučíte ve škole, někdy není úplně shodná s tou, která se opravdu používá. Až mluvením s místními nebo třeba právě sledováním televize se naučíte i hovorová nebo slangová slovíčka.

DALŠÍ UŽITEČNÉ ČLÁNKY

Mé pocity týkajícíse života mimo domovinu.


Pro letošní maturanty

 Pro nováčky univerzitní studenty

Tak všeobecně
 

Share this:

,

CONVERSATION

6 skvělých komentářů:

  1. To jsou určitě užitečné tipy. Do zahraničí se chystám stoprocentně, ještě nevím, jestli po maturitě za prací nebo za studiem, případně pak na erasmus. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jo, je to super a myslím, že to člověku hodně dá, i když se mu čas od času stýská :)

      Vymazat
  2. To jsou určitě užitečné tipy, já se tedy nechystám do zahraničí, když už tak cestovat, ale ty rady se hodí, i u nás na škole nabízejí pobyty na rok. :)

    OdpovědětVymazat
  3. A já čekala bod číslo jedna: Koupit Kanken batoh! :D

    Jsou to super tipy! Doufám, že se konečně překonám a za rok se mi budou hodit.


    Dokonalý tabu

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. :D :D vidíš, na to jsem úplně zapomněla :D
      A držím palce :)

      Vymazat
  4. Já bych ještě doplnila - dovezte si hodně slivovice, Kofil a Margotek, lázeňských oplatků, mák na buchty a majoránku na bramboráky. :)

    Byla jsem jen na Erasmu, tak se to nedá srovnávat s celým studiem v zahraničí. Prakticky vše mi zařídila škola, já se nestihla ani pořádně rozkoukat a už jsem se vracela zpátky. Přesto to ale byla skvělá zkušenost, hodně mi rozšířila obzory a pomohla mi studijně i pracovně se najít.

    OdpovědětVymazat

Jsem moc ráda za všechny vaše nápady, připomínky a názory. Jen prosím slušnou formou.