Nejdůležitější lekce z 12 Rules for Life

Už jsem tady sálodlouze vypisovala první kapitolu z knihy Jordana Petersona 12 Rules for life. Se všemi ostatními to ale dělat nebudu, protože by to bylo na dlouho a opravdu vám doporučuju si spíš přečíst celou knihu. Každopádně je tu pár lekcí, tipů a postřehů, které si myslím, že opravdu stojí za to i pokud si knihu přečíst nechcete (ikdyž kniha by vám lépe vysvětlila, jak autor k těmto závěrům došel).



  • Ne všechno je relativní. Některé aktivity a vlastnosti jsou zkrátka a jednoduše lepší než jiné. A přestože ne všichni máme představu o tom, co je správné, všichni minimálně tušíme, co je špatné.
  • Vzpřímený a sebevědomý postoj vám pomůže se sebevědomě opravdu cítit a chovat.
  • Rutina je naprosto nezbytná pro správné fungování organismu. Díky rutině výrazně snížíte množství stresu. Vstávat ve stejnou dobu a nasnídat se je základ (ikdyž v této části si s Petersonem dovolím trochu nesouhlasit. Při řerušovaném hladovění se obejdete bez snídaně a pokud vám to vyhovuje, no problem. Hlavní je mít kontrolu a pravidelnost).
  • Chovejte se k sobě jako k někomu, za koho jste zodpovědní. Dobrý příklad by byl: chovejte se k sobě tak, jako byste se chovali k vlastnímu dítěti. To znamená s tou správnou dávkou přísnosti a rozmazlování. Nebuďte na sebe příliš tvrdí, ale taky si nedovolte všechno. Pokud se k sobě tímto způsobem nechováme, je to proto, že k sobě nemáme dostatečný respekt.
  • Přátelte se s lidmi, kteří pro vás chtějí to nejlepší. Pokud byste nějakého člověka nechtěli jako kamaráda pro svého sourozence nebo rodiče, proč se s takovým člověkem přátelíte vy? Měli byste si najít přátelé, kteří chtějí, aby věci byly lepší, ne horší. Přátele, kteří vás budou posouvat dál.
  • Pokud se rozhodnete, že vše špatné, co se vám stalo, se stalo bez vašeho přičinění, zbavíte se nejen zodpovědnosti, ale také moci. Přijmout zozpovědnost znamená mít moc něco změnit.
  • Srovnávejte se s tím, kým jste byli včera, ne s tím, čím je někdo jiný dnes. Hlavní je růst, ne aktuální pozice. Pokud jste v něčem špatní, ale zlepšujete se, můžete si zatleskat. Pokud v něčem válíte, ale nijak se nezlepšujete, možná byste mohli upravit přístup. Pokud štěstí je cesta, právě pronásledování lepších a lepších výsledků vás učiní šťastnými.
  • Víra není nějaká dětinská víra v magii, není to ignorance a slepota. Jen to znamená uvědomit si, že iracionální tragické události života musí být vyrovnané iracionální vírou v dobro bytí.
  • Dávejte pozor, zaměřte se na své okolí, fyzické i psycholigické. Je tady něco, co vás obtěžuje? A můžete to spravit? Pokud je odpověď na obě otázky ano, pak to udělajte. Pokud je odpověď ne, najděte něco drobnějšího a pak opravte to. Vždycky je co zlepšovat.
  • Nenechte vaše děti dělat nic, co by vás přimělo je nesnášet. Jen tak se naučí, kde jsou hranice správného chování.
  • Lidé často chápou základní psychologické otázky naopak. Proč lidé berou drogy? To není žádná záhada. Záhada je, proč ostatní lidé drogy neberou. Proč někdo trpí úzkostí? To taky není záhada. Záhada je, proč úzkostí netrpíme všichni. Na světě je tolik věcí, co se může podělat a je záhadou, že nejsme v jednom kuse k smrti vyděšení.
  • Nejdřív zapracujte na sobě než začnete kritizovat ostatní.
  • Pronásledujte to, co je smysluprné, ne co je výhodné. Rozdíl mezi úspěšnými a neúspěšnými lidmi je, že ti úspěšní umí něco obětovat- konkrétně aktuální potěšení pro budoucí výhody. Mít v životě smysl je důležitější než mít to, co chcete. Pro začátek je tomu tak proto, že často ani nevíte, co vlastně chcete nebo co potřebujete.
  • Vždy říkejte pravdu. Nebo alespoň nelžete. Na tento bod dává Peterson obzvlášť důraz a já se přidávám. Lži nikdy nic dobrého nepřinesou.
"Brzy jsem zjistil, že vše, co říkám je nepravda. Lhal jsem, protože jsem chtěl vyhrát hádku, získat vysoké postavení, zapůsobit na lidi a získat, co chci. Používal jsem jazyk k pokrucování reality, abych vyjádřil, co jsem považoval za nutné. Ale byla to faleš. Když jsem si to uvědomil, začal jsem říkat jen věci, kterým by můj vnitřní hlas neoponoval. Začal jsem říkat pravdu- nebo alespoň nelhat. Brzy jsem zjistil, že taková dovednost je velmi užitečná obzvlášť pokud nevím, co dělat. Co byste měli dělat, když nevíte, co máte dělat? Říct pravdu."

  • Každý potřebuje konkrétní cíl a metu, za kterou by mohl jít, aby omezil chaos a dal svému životu srozumitelný smysl. Vaše mety musí být přesně vytyčené, aby bylo jasné, co znamená úspěch a co selhání, abyste mohli měřit svůj pokrok.
  • Předpokládejte, že člověk, se kterým mluvíte, ví něco, co vy nevíte. Pokud posloucháte a nesoudíte, lidé vám řeknou všechno bez obalu. Můžete se tak dozvědět ty nejúžasnější, nejabsurdnější a nejzajímavější věci. Vaše konverzace pak nikdy nebudou nudné. Pokud jsou vaše konverzace nudné, pak to neděláte správně.
  • Komunikace je neuvěřitelně důležitá pro udržení a rozvíjení jakéhokoli vztahu. Mluvte jasně a vyjádřete vše, za co jste vděční, ale i to, co vám vadí. Nezametejte problémy pod koberec, neignorujte je.
  • Pokud mezi vámi a někým jiným dojde ke konfrontaci, je dobrý nápad mu přímo říct, co byste chtěli, aby udělali místo toho, co dělají právě teď. Mohli byste si říkat: "Kdyby mě miloval, věděl by, co dělat". Ale tak to zkrátka není, nikdo nemá přímé napojení na vaše myšlenky a nemůže vědět, co chcete. Nejdřív předpokládejte neznalost a pak až zlomyslnost.
  • Jen pokud se vystavíte nebezpečí, stanete se schopnými. A právě schopní lidé se nejlépe vypořádají s budoucím nebezpečím.
  • Dívky vyhrávají vítězstvím ve své vlastní hierarchii- tím, že budou dobré v tom, co dívky oceňují jako dívky. Navíc mohou k tomuto vítězství přidat i vítězství v mužské hierarchii. Na druhou stranu kluci můžou zvítězit pouze vítězstvím v mužské hierarchii. Pokud se ovšem chlapci daří v dívčí hierarchii, přijde o dobrou reputaci mezi muži a o atraktivitu mezi ženami.
  • Zdravé ženy budou chtít muže, ne chlapce. Potřebují někoho, s kým mohou soutěžit. Pokud jsou otrlé, budou chtít někoho otrlejšího, pokud jsou chytré, budou chtít někoho chytřejšího. Hledají někoho, kdo přinese něco, co samy ještě nemají. Proto je tak těžké pro chytré, atraktivní a otrlé ženy najít si partnera. V jejich okolí zkrátka není dostatek mužů, kteří by je "porazili" a získali tak na atraktivitě.
  • Pohlaďte si kočku, pokud ji potkáte na ulici. Psi se taky počítají. Tak alespoň na chvíli zažijete to čisté potěšení, které vás přiměje zapomenout na utrpení života.

Vážně, jen teď, když jsem si znovu přečetla svoje výpisky, mě přepadla chuť si knížku znovu přečíst, takže pokud nemáte co číst, doporučuji 11/10, přestože, jak už jsem vysvětlila v předchozím článku, s Petersonem nesouhlasím ve všem, co se jeho politických názorů týče.

Share this:

,

CONVERSATION

12 skvělých komentářů:

  1. zajímavé, některé z těch bodů by mě vůbec nenapadly, ale dává to smysl! :D a něco jsem jen potřebovala si připomenout. např. to o stanovování met a cílů, už si běžím pro deníček a zase se trochu zamyslet nad tím, jak žiju a chci žít :D.

    OdpovědětVymazat
  2. Já nevím...Jordan Peterson je pro mě člověk, který jen jede na nynější náladě určité části lidu (a to, přiznejme si, hlavně mužů okolo 20, kteří jsou přesně prototyp "Nejsem rasista, ale..." člověka). Rozhodně s ním souhlasím s v tom, že je třeba mít rutinu, chodit vzpřímeně, uklidit si pokoj, ale ale ale...to na to potřebuje knihu, titul, miliony přednášek atd.? Vždyť to je stokráte opakovaná pravda. Nuda. Taky nesouhlasím třeba v tom, že dívky vyhrávají jenom v životních disciplínách, které jsou dívkami uznávány jako dívčí - v dnešní době se to podle mě rychle mění a ještě víc bude, nehledě na to, že když třeba vezmu v potaz svého kamaráda, je fakt krásnej, pěstí se asi jako já (HODNĚ), dává si záležet na tom, jak vypadá, řekla bych takové ty typické dívčí záležitosti, žejo, no...a jo, vyspala bych se s ním raz dva :D. Ale třeba to chápu špatně, jenom bych teda potřebovala vědět, v čem kdo a jak soutěží. Nikdo mi to neřek aaaaa.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jako to chápu a sama jsem moc nevím, co si o tom člověku myslet právě proto, že souhlasím se spoustou věcí, které říká z psychologického hlediska a nesouhlasím s ním v tom sociálně-politickém, ale jeho přednášky i samotná knížka mi opravdu připadají neuvěřitelně zajímavé. Jasně, tady jsem těch několik stovek stránek shrnula do pár bodů, ale je to právě ta omáčka kolem, na kterou člověk potřebuje titul (a která dle mého opravdu stojí za přečtení).

      On právě neříká, že by dívky vyhrávaly jen v dívčích disciplínách. A co se kluků týče, ti mají své pole působení opravdu omezené a to ti odsouhlasí i spousta feministek (něco si z těch hodin teorie feminismu snad ještě pamatuju :D). Není tomu tak, jako dřív, ale pořád to platí. A taky je fakt, že mě osobně mírně "zženštilí" muži přitahují, ale vím, že spousta holek to tak nemá.

      Každopádně tvůj odmítavý postoj k Petersonovi chápu, ne že ne :D

      Vymazat
  3. Docela jsi mě popravdě navnadila k přečtení 12 rules for life. I když těch tvých pár poznatků by teoreticky stačilo, protože s tebou naprosto souhlasím. Zároveň si uvědomuju, že nejspíš spoustu věcí dělám sama špatně, nebo bych mohla dělat lépe. :)

    OdpovědětVymazat
  4. Ta knížka tedy určitě stojí za přečtení :) Líbí se mi, že se má člověk k sobě chovat jako k vlastnímu dítěti. Dobré taky je chovat se k sobě jako k přátelům a blízkým. Na ty také nejsme tak přísní jako mnohdy na sebe.
    Zajímavá myšlenka s těmi chytrými ženami, myslím, že to tak mám, že hledám někoho, kdo by mě inspiroval, byl chytřejší.

    OdpovědětVymazat

Jsem moc ráda za všechny vaše nápady, připomínky a názory. Jen prosím slušnou formou.