Střet kultur

Vraťme se o více než měsíc zpět. Řím, levný hostel se sdílenou ložnicí, ležím na posteli a čekám, až spolubydlící vyleze ze sprchy. Kulisy jsou na místě, jdeme na to.


Ještě než se otevřely dveře sprchy, věděla jsem, že to bude Asiatka. Vždycky jsou to Asiatky. Nestěžuju si, jen podotýkám. Evropanky totiž asi nemají moc v oblibě cestovat samy. Ve Florencii jsem bydlela s Korejkou, cestou do Sieny jsem se seznámila s Číňankou ("A jaký máš teďka plán?"- "Netuším.") a -chvíle napětí- tentokrát ze sprchy vylezla Kyrgyzstánka. Největší postel ale zůstávala neobsazena, načež se dveřmi prodrala Kolumbijka s velkým kufrem a bylo.

Navzdory tomu, co si spousta lidí myslí, hostely se sdílenou ložnicí jsou super a obzvlášť pokud cestujete sami, stojí za to na chvíli oželet nějaké to soukromí, abyste se mohli seznámit se zajímavými lidmi (dva roky zpátky jsem zas bydlela se třemi Venezuelany a o ubytování na poutích ani nemluvě).

Holky mi okamžitě sedly. Manuela (Kolumbie) studuje v Dánsku, Becky (Kyrgyzstán) zase v Anglii. Den předtím jsem zase strávila několik hodin s Priyou, italkou studující v New Yorku. A tak jsem měla možnost si během dvou dnů vyslechnout o zvycích, kultuře, výhodách a nevýhodách šesti zemí různých kontinentů a porovnat je s tím, co znám z Česka a Španělska. Díky tomu jsem si uvědomila, jak šťastná jsem, že jsem Evropanka a navíc z Česka. Jednoduše proto, že...

  1. V Kyrgyzstánu musí chlapec za dívku rodičům zaplatit, chce-li si ji vzít. Pokud ovšem peníze nemá, může si ji unést. Teoreticky je to nezákonné, ale policie většinou stojí na straně chlapce- únosce. Únos se tím pádem stává levnějším ekvivalentem svatby.
  2. Nikdo nad čtyřiadvacet let není svobodný. Ale pokud už vám 24 je a stále jste si nenašli muže či ženu, nezoufejte, rodiče to směle vyřídí za vás.
  3. Kluk za sebe nikdy (ale nikdy!) nesmí nechat zaplatit dívku.
  4. Kolumbijci opravdu žijí jako v telenovele. Je naprosto normální aby kluk podvedl svou přítelkyni. V takové chvíli je na ni navíc ze strany společnosti na dívku vyvíjen nátlak, aby mu odpustila, že je to přece normální. Pokud se však nevěry dopustí dívka, měla by se jít rovnou zahrabat.
  5. V USA je povoleno pít alkohol až od 21 let, tím pak ale dochází k situacím jako je tato: Skupina zhruba třiceti lidí jede velkým výtahem na párty a ano, jsou mezi nimi i nezletilí, kteří požili alkohol. Výtah se zadrhne, ale policii nikdo zavolat nesmí, protože by se mohlo přijít na to, že někdo, kdo na to ještě nemá právo, se trochu napil.
    Američané navíc neumí moc dobře poznat hranici a často přetáhnou v takové míře, že by bylo radno volat sanitku. To ale nejde, protože by z toho byl průser jak hrom.
    A vůbec, dokážete si představit nesmět pít až do 21 let?
  6. Ve Španělsku je tolik korupce, že už jednotlivé případy začali pojmenovávat podle pokemonů.
  7. Stát neposkytuje téměř žádné sociální dávky a to je v zemi s druhou nejvyšší nezaměstnaností v EU dost problém. Perličkou ale je, že lidi, které vyžene na ulici pak ještě pokutuje za pobyt na některých veřejných místech či vybírání popelnic.
  8. Všechny obchody jsou v neděli a o svátcích zavřené (jak ve Španělsku tak Kolumbii), neotvírají se ani obchoďáky. Pokud jste si tedy v sobotu zapomněli nakoupit jídlo, máte smůlu. Naopak v Kyrgyzstánu jsou obchody otevřené klidně i do jedné do rána obzvlášť o svátcích a právě na noční nákupy hodně lid čeká, protože přichází slevy.
  9. Býčí a kohoutí zápasy či jiné barbarské hry stále přetrvávají ve Španělsku, Kolumbii (a téměř celé Latinské Americe) i Kyrgyzstánu.
  10. V USA, Anglii i Dánsku je draho, ať žije Česko

PS: Co mě ale překvapilo je, že podle Manoly to prý v Kolumbii není až tak nebezpečné a drogy prý už taky nejsou takovým problémem.

Share this:

,

CONVERSATION

1 skvělých komentářů:

Jsem moc ráda za všechny vaše nápady, připomínky a názory. Jen prosím slušnou formou.