Don't worry, eat happy

Zdravím!

Částečně díky této zkušenosti, částečně kvůli tomu, že mám přítele ze středního východu, a částečně proto, že mi to prostě chutná, v poslední době prakticky nejím nic než indické jídlo (a taky meníčka ze školní jídelny teda), je vgn/veg friendly, chutná skvěle a zjistila jsem, že na tom není nic moc těžkého, pokud přijmete dvě základní pravidla:

1) koření je základ všeho
2) čím nechutněji to vypadá, tím líp to chutná
3) i nejnechutnější jídlo začne chutnat dobře s tabaskem

Dobře, na ovocných salátech asi není nic moc indickýho, ale zbožňuju je, obzvlášť na snídani nebo jako zdravý dezert (já si na dezerty dost potrpím), takže se jich tu objeví hodně. Tento je z kiwi, manga a borůvek.

Pakora dlouhou dobu tvořila devadesát procent mého jídelníčku (teď už jsem se jí lehce přežrala). Je to totiž překvapivě lehké a neuvěřitelně dobré. Nejdřív si vyrobíte těstíčko, tzn. smícháte cizrnovou mouku (ale hraška by taky posloužila) s vodou. Pak už stačí jen na malé kousky nakrájet zeleninu (paprika, cuketa, brambory a mrkev jsou mí oblíbenci, cibuli a česnek doporučuju přidat vždycky), do směsi ji hodit a přimíchat koření. Tuhle směs pak po troškách házejte na pánev s větším množstvím oleje a osmahněte do křupava.
Nejlépe chutná s rýží, obzvlášť pokud do ní přimícháte šafrán a hořčičné semínko. Jediná nevýhoda je, že je pakora sama o sobě trošku suchá, proto se většinou jí s řeckým jogurtem. Pokud jste vegani, můžete si zálivku udělat z rostlinného jogurtu.

Khír a pohlednice z Norska od jednoho z nejlepších tvorů, co kdy chodili po planetě Zemi, prostě skvělá snídaně.

Rýžová kaše (Khír) je ta absolutně nejvíc top věc na světě a konečně jsem se ji naučila dělat alespoň z poloviny tak dobře jako přítel, proto cítím, že můžu rozdávat moudra. Nejlepší je použít rýži basmati, případně jasmínovou (já prakticky jinou než basmati nejím, protože ve srovnání s ní mi ostatní druhy moc nechutnají). Rýži dáte vařit, ideálně jeden hrnek rýže na dva hrnky vody, a cca po dvaceti minutách už by měla být měkká. V té chvíli přilijete mléko. Pro veganskou verzi jsem zjistila, že je nejlepší sójový zajíc nebo mandlové. Taky přisypte cukr (já použila stévii, abych pak neměla tolik výčitek a chutná to skvěle i tak) a koření, já používám šafrán (ten je dle mého hodně důležitý), drcený hřebíček a muškátový oříšek, skořici a kardamom (ten se může zdát na první pohled trošku zvláštní přísadou, ale když tam přihodíte jen vnitřek dvou semínek, dodáte tomu moc zajímavý podtón). Následně nadrobno nakrájejte cca 7 mandlí a přisypte je do směsi (dobrá je i pistácie). Po zhruba čtvrt hodině vypněte plotnu a směs lehce rozmixujte. Osobně mám tu kaši radši studenou, ale výborná je vlastně jakkoli.


Něco jako alú gobhi (brambory, květák, cibule, česnek a rajčata). Protože mám úchylku na cizrnu, přihodila jsem i tu. Postup je jednoduchý, uvaříte květák, brambory a cizrnu (můžete přihodit i mrkev nebo cokoli uznáte za vhodné), mezitím lehce osmahnete nadrobno nakrájenou cibuli a česnek. Směs zeleniny přisypete na pánvičku, a trošku rozmačkáte květák, dostanete tak kašovitou konzistenci. Přilijete trošku rajčatového protlaku, spíš tak na chuť, ne aby to v něm plavalo. Přidáte koření a hotovo.

Polévka co dům dal; basmati rýže, cizrna, paprika, cibule a to všechno zalité dýňovou polévkou mých přátel, která byla tak slaná, že sama o sobě se jíst nedala.

Další ovocný salát, tentokrát kiwi, jablko, banán a granátové jablko.

Sójové maso s lilkem. Nejlepší způsob, jak připravit sójové maso (tak, aby bylo nejen poživatelné, ale dokonce velmi chutné) je nejdřív jej považit v zeleninovém bujónu, následně vymačkat co největší množství vody a osmahnout. Lilek je podušený s margarínem a všechno zalité tabaskem.

Kdyby se Bůh převtělil do nějakého pokrmu, byl by to kokosový naan a slova nezvládnou vyjádřit, jak neuvěřitelně chutné jídlo to je. Na přípravu ovšem poměrně složité, takže pokud jej někde uvidíte na jídelním lístku, neváhejte.

Taky se vám chci pochlubit se svým úžasným úlovkem v Lidlu. Měli slevu na všechny fairtrade/ eko/ vgn výrobky a tak jsem to tam vykoupila. Ty sušenky jsou vgn, bez lepku i palmového oleje a chutnají skvěle. Můžu chtít víc?

Mějte se moc krásně,
Pa!

Share this:

,

CONVERSATION

3 skvělých komentářů:

  1. tyjoo, uplne bych si ted vsechno dala (lezim v nemocnici takze moje jidla se stridaji chleba-ovoce-zelenina) a koreneny taky miluju, tak uz se tesim az neco z toho vyzkousim!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Sáfriš, to je mi líto, tak přeju, ať se odtama co nejrychleji dostaneš :)

      Vymazat
  2. zrovna dneska jsem šla kolem indické restaurace a jídelní lístek mě uchvátil, musím tam co nejdřív zajít :)

    OdpovědětVymazat

Jsem moc ráda za všechny vaše nápady, připomínky a názory. Jen prosím slušnou formou.