Jak navrhnout perfektní vegan jídelníček (bez počítání)

Zdravím!

Nedávno jsem narazila na TOHLE video. Pustila jsem si ho spíš z nudy a ze zvědavosti, protože jsem měla vzato, že už se ve veganství docela vyznám a žádnýho průvodce nepotřebuju. Video bylo ale překvapivě dobře zpracované a naučila jsem se díky němu i pár nových věcí. Zaměřuje se hlavně na to, jak nemít žádný nedostatek a to obzvláššť u látek, které mohou být pro některé vegany trošku kritické. Mezi ty patří protein, vitamin A, B12, D, vápník, zinek, omega3 a železo.

Problém je v tom, že video je ve španělštině (a navíc má klučina poměrně silný jihoamerický přízvuk), takže by mu asi spousta z vás nerozuměla. Proto jsem se rozhodla z něj vypíchnout a volně přeložit podle mě nejdůležitější informace a pár jich ještě přidat. Snad to bude pro někoho užitečné.



Ovoce a zelenina

Světová zdravotnická organizace doporučuje pět až osm porcí ovoce a zeleniny denně. Jedno jablko je jedna porce a je to tak s většinou ovoce, banán se počítá za dvě protože má větší výživovou hodnotu. Co se zeleniny týče, jeden středně velký hrnek (250 ml) je jedna porce. To znamená, že denně byste měli sníst zhruba tři kusy ovoce a tři hrnky zeleniny, což by vám mělo zajistit dostatek vitamínů a minerálů. Jednou z těchto porcí by měla být mrkev, ta vám pokryje vitamin A (může pomoct i konzumace špenátu, není ovšem tak účinná).


Nejlepší zdroje vápníku: kadeřávek (kale), sója, brukev čínská, tahini, melasa, brokolice, vlašský ořech, růžučková kapusta, celer, ředkvičky

Extra tip: pokud nesnášíte syrovou zeleninu (jo, i takoví vegani existujou, například já), není problém si ji většinou upravovat tepelně a dělat z ní karbanátky a podobně. I tak je ale fajn si i občas dát čerstvou, což je snesitelnější, pokud ji přihodíte do smoothie, smícháte s ovocem nebo přelijete dresingem (můj oblíbený je javorový syrup s hořčicí).


Luštěniny

Prostě topstrop potravina. Hlaně kvůli proteinům, železu a zinku... a navíc dobře chutnaj a dá se s něma dělat všechno možný. Ideální jsou dvě porce denně. Jedna z nich by měla být spíš "čistšího" původu, to znamená v ne moc upravené formě. Pod tím si můžete představit jak obyč fazoze v omáčce, čočkovou kaši nebo hrachovku, tak chili sin carne, falafel, luštěninové burgery a tak dále. Druhá porce může být produkt ze sóji (tofu, tempeh, sójové maso, párky, sýry, sójové jogurty či mléko... možností je nepřeberně).


 

Aby tělo zvládlo železo z luštěnin co nejlépe vstřebat, je dobré sníst předtím ještě kousek nějakého ovoce s velkým množstvím vitaminu C (jahody, citrusy), a dále těsně před nebo po (to znamená hodinu a půl) jídle nejíst či nepít kávu, červené víno, čokoládu nebo čaj (jde o kofein, respektive tein, takže bylinkové, ovocné čaje a rooibosy jsou v pohodě).

Extra tip: Luštěniny nemusíte pojídat jen ve slané podobě. Můžete zkusit třeba brownies z černých fazolí.
Extra tip 2: zkuste si koupit cizrnovou mouku a udělat si pakoru. Je to jednoduché a kdyby to nebylo smažené v pěti centimetrech oleje, bylo by to i zdravé.

Cereálie

Mezi cereálie s vysokým obsahem proteinů se řadí oves, quinoa, pohanka, jáhly (mí oblíbenci), laskavec (amarant) a kus kus. Tito vyjmenovaní obsahují navíc většinou velké množství vápníku, zinku a vlákniny (ale ta vám může být jedno. Pokud na veganské dietě rozhodně nebudete mít něčeho nedostatek, bude to vláknina). Je také ideální je jíst spolu s luštěninami protože je to nejlepší způsob, jak zístak komplexní proteiny.


Suché plody a ořechy

Ořechy jsou skvělým zdrojem zdravých tuků a ideální je jíst zhruba třetinu až polovinu hrnku. Nejlepším zdrojem omega3 jou chia a lněná semínka, těch je ideální sníst zhruba dvě lžíce denně a opět pro lepší zpracování živin je předtím namočte a pořádně rozkousejte.

Slunce

Pokud nebudete kupovat potraviny obohacené o vitamin D, potřebujete si jej obstarat jinak. Za tímto účelem je ideální zvednout zadek od počítače a jít se projít nebo se chvilku opalovat. Tělo tento vitamin vytváří lépe, pokud na sobě nemáte opalovací krém, proto byste svůj pobyt na sluníčku měli správně odhadnout a odejít chvilku předtím, než se začnete pálit. V našich zeměpisných šířkách se většinou doporučuje zhruba půl hodiny. Pokud si nazásobíte dostatek vitaminu přes léto, nebude vám chybět ani v zimě. Pokud ovšem i tak máte vitaminu D nedostatek a chcete si koupit nějaký potravinový doplněk, hledejte ergocalciferol, to je vitamin D2 pocházející z přírodních zdrojů, zatímco colecalciferol (D3) pochází ze zdrojů živočišných.

EDIT: Existuje už i vitamin D3 syntetizovaný z mechů.

A nakonec B12 je potřeba brát formou prášků. Ty se dají sehnat poměrně lehce, ale dávejte si bacha, protože ne všichni lékárníci ví a možná se vám budou snažit vnutit B-komplex, který překvapivě ve většině případů neobsahuje B12. #logic

To, že některou z těchto věcí občas (nebo často) nedodržujete nemusí hned znamenat, že budete trpět nedostatkem nějaké živiny, pokud ovšem nějakým nedostatkem trpíte, mohly by vám tyto tipy pomoci. Já kupříkladu doteď nikdy citrusy před luštěninami nejedla a jako dezert si většinou dopřávám čokoládu a nedostatkem železa určitě netrpím. Když jdu darovat krev, doktor se mi vždycky směje, že u mě chudokrevnost fakt nehrozí. Takže vidíte, že nic není černobílé, je ovšem fajn vědět, co pomáhá při případném nedostatku nebo jak se mu vyvarovat.


Mějte se moc krásně, pa!

Share this:

CONVERSATION

6 skvělých komentářů:

  1. ou, to je hrozně moc dobrý, mám pocit ale, že jsem z té zdravé a nezdravé stravy akorát zmatenější. totiž, před nějakou dobou jsem se začala trochu zajímat i o sugar free diet a naopak mě zaujalo, že dle toho není ovoce vůbec potřebné pro lidské tělo. haha, jakože vůbec tomu nerozumím a tak, jen mě to docela zaujalo

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Je fakt, že jsem nečetla tu knížku, ale osobně sugar free diet moc nefandím hled z několika důvodů:
      - po ovoci se zkrátka cítím dobře a když ho nějaký den nemám, jsem jak přejetá parním válcem. Navíc obzvlášť když jsem nemocná, mám na ovoce strašnou chuť a to je podle mě docela jasný signál, že je to něco, co tělu dělá dobře.
      - v ovoci je fůra vitamínů, která je jinak hůř k sehnání
      - lidi na nízkosacharidových dietách bývají často podráždění, bez energie a hůř jim to myslí... prostě proto, že cukr je potřeba nejen pro energii ale taky pro správné fungování nervové soustavy
      - nízkosacharidové diety, při kterých tedy čerpáš energii hlavně z tuku, jsou převážně složeny z masa, mléka a vajec, tedy potravin, které nejím z etických důvodů. A upřímně, i kdyby ne, asi bych si na takové dietě připadala děsně těžká, protože jsou to přece jen potraviny, které se tráví docela dlouho. Mají navíc spoustu nevýhod, co se zdraví týče.
      - Když vidím lidi na vysokosacharidových dietách vs. keto obecně mi první skupina připadá víc fit.

      Jak jsem ale řekla, čerpám spíš z osobních zkušeností mých přátel a ze článků či videí, které jsem četla, jednou bych si o tom chtěla zjistit víc, ovšem spíš ze zvědavosti.

      Vymazat
  2. Skvělý článek :) sice vegan nejsem, ale většinu týdne se vegansky stravuju, protože mi to chutná :)

    OdpovědětVymazat
  3. Tak toto je naozaj super článok! Veľmi by som sa chcela stať vegánkou, ale moji rodičia mi to zakazujú, vraj budem chorá a nebudem mať dostatok energie. Dúfam, že po prečítaní tohto článku zmenia názor! <3

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To jsem strašně ráda a moc držím palce s rodiči :)

      Vymazat

Jsem moc ráda za všechny vaše nápady, připomínky a názory. Jen prosím slušnou formou.